کاهش زمان ضد عفونی و افزایش اثر بخشی شستشو ی ابزار آلات پزشکی به کمک ست شورهای التراسونیک

با رشد علم پزشکی و پیشرفت روز افزون دانش بشر و استفاده از ابزار های پیچیده پزشکی در تمامی سطوح درمان، نگرانی پزشکان و متخصصان کنترل عفونت روز به روز جهت ایجاد محیطی پاکیزه و ایمن جهت مراجعان، بیماران و کادر درمانی افزایش یافته است.
با اینکه استفاده از بخار یکی از ساده ترین راههای استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی به شمار میاید، وجود ابزارهای ظریف فیبراپتیک و پلاستیکی که به آسانی توسط حرارت آسیب می بینند و همچنین وجود شیارهای متعدد و سوراخ های کوچک روی این ابزارها که امکان سترون کردن آنها از طریق غوطه وری در مواد گند زدا، از بین برده است و با توجه به حجم زیادی از تجهیزات که مرتباً با بیماران کارکنان و محیط های آلوده در تماس هستند؛ همواره نیاز به یک سیستم شستشوی سریع و آسان با قابلیت تطبیق بالا با ابزرا آلات گوناگون و دقت بالای شستشو در مراکز درمانی احساس می شود.
بنا به تمام این دلایل، در بیشتر دستور العمل های شستشو و باز فرآوری ابزار آلات پزشکی، استفاده از انرژی فراصوت (التراسوند) از طریق به کارگیری دستگاه های شستشوی التراسونیک توصیه می شود.
ست شور التراسونیک کلینر معروف به حمام های التراسونیک بهترین و کار آمدترین دستگاه هایی هستند که از طریق ایجاد امواج مافوق صوت در محیط آب در اثر پدیده فیزیکی Cavitations برای شستشو و جرم زدایی از ابزار آلات و قطعاتی که درون وان غوطه ور می گردند، مورد استفاده قرار می گیرد.
پدیده فیزیکی کویتیشن به شکل گیری سریع و فروپاشی میلیون ها حباب کوچک درون یک مایع گفته می شود، این حباب ها توسط فشار بالا و پایین امواج التراسوند ایجاد می گردد. به طوریکه در فاز فشار پایین موج، حباب ها شروع به بزرگ شدن در اندازه میکروسکوپی می کنند و در فاز فشار بالا این حباب ها شروع به ترکیدن می کنند. از ترکیدن و فروپاشی میلیون ها حباب انرژی بالایی آزاد می شود.
انرژی حاصل از این انفجارها در محیط مایع می تواند هر نوع آلودگی از تمامی قسمت های قطعات و ابزار آلات پزشکی را پاک نماید.

در ادامه به برخی از ویژگی های بارز ست شورهای التراسونیک اشاره می گردد:

کاهش زمان شستشو به میزان چشمگیر
ضد عفونی کامل در مدت زمان 5 دقیقه
کوتاه کردن زمان قرار گرفتن ابزار آلات در محلول های شستشو که در نتیجه خطر خوردگی، تیرگی و آسیب ابزار آلات به حداقل می رسد.
کاهش هزینه های شستشو از طریق کاهش چشمگیر مصرف محلول های پاک کننده و صرف جویی در مصرف آب و برق
تمیز کردن آسان و سریع تمامی نقاطی که دسترسی به آنها مشکل است مانند حفره ها و شیارهای روی ابزار بدون ایجاد آسیب مکانیکی در ابزرا
کاهش نیروی انسانی و بالا بردن امنیت شغلی پرسنلی واحدهای کنترل عفونت و CSR

ابزارهای قابل شستشو در ست شورهای التراسونیک:

بزار آلات عمومی پزشکی شامل: قیچی های عمل جراحی Scissors Operating) ) نگهدارنده های سوزن Needle holders)) ، قیچی ها tweezers forceps,scalpels)).
ابزار میکرو سرجری مورد استفاده در جراحی مغز و اعصاب و جراحی های چشمی
ابزار MIS مانند گیره های کوچک و … .
تجهیزات آندوسکوپی مانندvalves, nooses,forceps, biopsy
الکترودهای دستگاه EEG, ECG
اینسترومنت های دندانپزشکی ، پاکسازی قالب های دندان سازی، مته ها و پروتز ها و تمیز کردن سیمنت و پلاستر از ابزار دندانپزشکی
ابزار لاپراسکوپی
شیشه آلات آزمایشگاهی ، سر سمپلر ها، تست تیوب ها و …

مقایسه ست شور التراسونیک با ست شورهای سنتی:

هزینه بسیار پایین تر این سیستم ها نسبت به سیستم های ست شور سنتی
کاهش زمان شستشو به حدود 10 دقیقه به جای سیکل طولانی شستشو ست شورهای سنتی
عدم نیاز به چیدمان خاص ابزار آلات در دستگاه
در حالی که ست شور سنتی فقط با پاشش آب سعی در پاکسازی قطعات دارند، امواج التراسوند در مدت زمان بسیار کوتاه در تمامی قسمت های ابزار نفوذ کرده و تمامی تجهیزات را با قدرت بالا به صورت کاملا یکنواخت تمیز خواهد کرد.
مصرف کمتر محلول های ضد عفونی در ست شورهای اولتراسونیک در مقایسه با میزان محلول های مورد نیاز در ست شورهای سنتی
نصب فوق العاده آسان به همراه کاربری ساده
جایگزینی یک سبد ساده، مناسب برای تمامی ابزار آلات به جای نیاز به چیدمان ابزار آلات در ترولی های مخصوص ست شورهای سنتی

روش انتخاب یک سیستم ست شور التراسونیک مناسب:

جدا از قابلیت های متفاوت دستگاه ها، سایز ابزار آلات و تعداد آنها مشخص کننده سایز حمام التراسونیک مورد نیاز می باشد.
برای جلوگیری از هزینه اضافه پیشنهاد می گردد، پس از انتخاب سایز مورد نیاز حمام التراسونیک همواره یک سایز بزرگتر را خرید نمائید تا آینده نگری لازم جهت ارتقاء شرایط کاری و زمان هایی که ترافیک ابزار مورد شستشو بالاست را نیز در نظر گرفته باشید.

زمان استفاده از گرمکن دستگاه:

تاثیر شستشوی التراسونیک در کنترل عفونت
تاثیر شستشوی التراسونیک در کنترل عفونت

زمان استفاده از گرمکن دستگاه:

از آنجایی که اکثر مواد ضدعفونی نباید گرم شوند و با توجه به اینکه پروتئین ها در دمای 40 درجه سانتی گراد (104 درجه فارنهایت) شروع به منعقد شدن می کنند، دستگاه های بدون هیتر یا عدم استفاده از هیتر در حالتی که هدف استفاده از دستگاه ضد عفونی است، توصیه می شود.
اما سیستم های دارای هیتر یا استفاده از سیستم گرمکن دستگاه در حالتی که هدف پاکسازی ابتدایی و حذف سریعتر پسماند ها از روی ابزار آلات است توصیه می گردد.
سیستم های التراسونیک کلینر با استفاده از قدرت امواج اولتراسوند درون محیط مایع و با توجه به بی خطر بودن این امواج برای انسان و انجام هر چه بهتر و دقیق تر فرایند شستشو به سرعت جای خود را در میان مهمترین دستگاههای کنترل عفونت در مراکز بهداشتی و درمانی باز کرده است. این سیستم ها نسبت به روش های سنتی شستشو و ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی بسیار به صرفه بوده و اکثر کشور های صنعتی دنیا از این تکنولوژی جهت انجام فرایند کنترل عفونت استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟