شستشوی قطعات صنعت هوایی به شیوه لوفت هانزا

واحدهای تعمیر و بازسازی تجهیزات هوایی همواره با چالش بزرگی به نام تمیز کردن قطعات متنوع و آلودگی های گوناگونی مانند: روغن، گریس سوخته، تراش های فلزی، مخلوطی از آلودگی های محیطی با روان کننده ها و بسیاری دیگر از آلاینده های سخت در پروسه اورهال روبرو هستند.

برای سال ها واحدهای تعمیر و نگهداری با استفاده از سینک های بزرگ شستشو، استفاده از برس و فرچه های دستی و به کار گیری مواد شیمیایی سمی، اقدام به تمیز کاری قطعات می کردند. که این کار خسته کننده و زمان بر ، هیچگاه نتایج کاملا رضایت بخشی را ارائه نمی کرد. این در حالی است که با استفاده از سیستم های شستشوی التراسونیک، تقریباً تمامی کارهای مربوط به تمیز کردن قطعات هوایی به طوری شگفت انگیزی مرتفع می گردد.

طرز کار حمام التراسونیک :

روش کار در سیستم های التراسونیک به این صورت است که قطعات در مخازنی که با آب و مواد پاک کننده پر گردیده اند غوطه ور می شود و پس از تنظیم زمان و دمای شستشو توسط اپراتور عملیات شستشو بدون دخالت نیروی انسانی انجام می گیرد. به شکلی که درست از لحظه ای که قطعات در وان التراسونیک قرار می گیرند، حجم زیادی از آلودگی ها به سرعت از روی قطعه کنده می شود.
تا زمانی که سیستم التراسونیک در حال کار است، قطعات به آرامی توسط میلیون ها حباب میکروسکوپی که توسط انرژی صوتی در مخزن تولید شده است مورد تمیز کاری قرار می گیرند، این انرژی قادر است به تمام نقاطی که دسترسی به آنها مشکل است نفوذ کرده و عملیات شستشو را به بهترین شکل ممکن انجام دهند؛ بطوریکه یکی از مهمترین ویژگی های سیستم های شستشوی التراسونیک این است که می تواند قسمت هایی از قطعات را که با روش های دیگر نمیتوان تمیز کرد، شستشو می دهد.
در انتها بعد از گذشت زمان 15 تا 30 دقیقه اپراتور قطعات را از سیستم خارج کرده و بدون هدر رفتن زمان می تواند به امور مهمتری بپردازد.
علاوه بر آنکه التراسونیک قادر است در زمان صرفه جویی کند و قسمت هایی از قطعات را که دسترسی به آنها مشکل است پاکسازی نماید، بزرگترین مزیت این سیستم این است که نیاز به Disassemble کامل قطعات نداشته و می تواند قسمت های داخلی قطعاتی مانند سوراخ های ریز روی بلیدها، مبدلهای حرارتی و …. را نیز تمیز نماید. به شکلی که انرژی امواج التراسونیک می تواند از لایه های رویی قطعات عبور کند و عملیات شستشو را در قسمت هایی داخلی به خوبی روی قطعه انجام دهد.

از دیگر مزایای سیستم های شستشوی اولتراسونیک می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

صرفه جویی در حامل های انرژی
زیست سازگاری پسماندهای شستشو
قابلیت انطباق با قطعات متنوع
کاهش مصرف محلول های پاک کننده

وجود همین مزایا است که شرکت های معتبر خارجی و داخلی مانند: Lufthansa ، Boing ، American Airline ، GE Aircraft Engine، NASA، Rolls Royce ، هواپیمایی ساها، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ماهان و …. جهت شستشوی قطعاتی مانند: Turbine blades ، Landing gear، Exhaust shrouds،Airfoils ، Aircraft brakes و اجزای دوار موتور از این سیستم ها بهره می برند.

در همین راستا شرکت فراصوت صنعت مفتخر است که تاکنون در ساخت و تجهیز این سیستم ها ( از لیتراژ 250 لیتر تا خط شستشوی کامل 21000 لیتری ) به صنایع هوایی کشور خدمت نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟