1-دما:

یکی از مهمترین پارامترها برای به حداکثر رساندن انرژی کویتیشن است  ، زیرا خواص مشخصه های زیادی از سیال به دما وابسته است.  بطور مثال تغییر دما در مایع باعث تغییر در ویسکوزیته ،فشار و حلالیت گاز در مایع تغییر میکند.

برای یک شستشوی ایده آل توسط التراسونیک کلینر بهتر است که دمای درون تانک بالا باشد زیرا ، هم آب گرم قدرت پاک کنندگی بیشتری نسبت به آب سرد دارد و هم اینکه اکثر محلول های مخصوص التراسونیک در دمای بالا اثر بخشی بهتری دارند.

2-توان امواج التراسونیک :

قدرت و توان التراسونیک مستقیما با حجم محلول و  غالبا به کاربرد شستشو  وابسته است که بصورت وات در هر لیتر بیان شده است .

شدت کویتیشن التراسونیک با فرکانس التراسونیک نسبت عکس دارد . در فرکانس های بالا شدت کویتیشن کاهش پیدا میکند در حالی که تعداد حباب های کویتیشن افزایش پیدا می کند . به عبارت دیگر فرکانس بالاتر مانند برس نرم تر است.

3-زمان شستشو:

به عنوان یکی از پارامترهای قابل تنظیم در شستشوی قطعات بسته به میزان آلودگی توسط اپراتور تنظیم می گردد.

4-محلول های شوینده:

بسته به نوع آلودگی و جنس قطعه محلول های متفاوتی در التراسونیک قابل استفاده هستند، این محلول های به طور کلی؛ آب دوست، غیر قابل اشتعال و غیرفرار می باشند.

5-فرکانس امواج التراسونیک :

فرکانس امواج صوتی در واحد هرتز (Hz) تعیین می‌کند که چقدر امواج صوتی سریع و پر توان باشند. امواج با فرکانس بالا معمولاً برای تمیز کردن ذرات کوچک و حساس مناسب هستند، در حالی که فرکانس‌های پایین‌تر برای شیء‌های بزرگتر و مقاوم‌تر مناسب‌ترند.

 

6-نحوه قرارگیری شیء :

قرارگیری شیء در داخل حمام التراسونیک نیز مهم است. شیء باید به گونه‌ای قرار گیرد که امواج التراسونیک به طور یکنواخت به سطح آن برسند.

7-توانایی حرکت:

برخی از حمام‌های التراسونیک دارای قابلیت حرکت داخلی هستند که باعث توزیع بهتر امواج و تشکیل حباب‌های کاویتاسیون می‌شود. ( حرکت قطعات در حین فرآیند شستشو میتواند تا 25% کیفیت شستشو را ارتقا دهد. )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟