یکی از اجزای مهم فرآیندهای تأمین هوا یا گاز فشرده، برای ماشین‌آلات، دستگاه‌های تهویه و تبرید، و سایر تجهیزات صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و تولید برق، کمپرسورها هستند

کمپرسور یک دستگاه مکانیکی است که برای فشردن هوا یا گازهای دیگر استفاده می‌شود و هدف اصلی آن، افزایش فشار و کاهش حجم گاز؛ با استفاده از نیروی مکانیکی است.

یکی از رایجترین انواع کمپرسور؛ کمپرسور های اسکرو هستند که با فشردن هوای وردوی بین اسکرو ها خود باعث کاهش حجم و افزایش فشار گاز میشوند.

پدیده کاپر پلیتینگ یا نشت مس اصطلاحا به مس اندود شدن اجزای کمپرسور می گویند که در دو مرحله انجام می شود. ابتدا اجزای مس با رطوبت موجود در سیستم در دمای بالا واکنش می دهند و از این روی قطعات مسی حل می شود سپس در یک واکنش الکتروشیمیایی این مس محلول بر روی سطوح فلزی رسوب می کند.

در کمپرسورهای اسکرو که دارای فضای لقی بسیار کمی هستند, پدیده کاپر پلیتن باعث کاهش این فضای لقی شده و با نشست در بلرینگ ها و رول برینگ ها ماننده یک سنباده باعث ایجاد خوردگی در سیستم خواهد شد.

از متد های تمیز کردن کاپر پلیتینگ از روی اجزای کمپرسور استفاده از دستگاههای اولتراسونیک کلینر است.

این فرآیند شامل غوطه ور کردن اجزا کمپرسور در محلول تمیزکننده و قرار دادن آنها در معرض ارتعاشات اولتراسونیک و استفاده از حباب های ایجاد شده در پدیده کاویتشن است. انرژی حاصل از انفجار این حباب ها توانایی پاکسازی؛ کثیفی، گریس روغن و سایر آلاینده ها از جمله کاپر پلیتینگ را دارد.

هنگام استفاده از دستکاهای شستشوی اولتراسونیک برای کاپرپلیتینگ، ضروری است که محلول تمیزکننده علاوه بر سازگاری با فلز پایه قطعات توانایی حل کردن این پدیده را نیز داشته باشد. بعلاوه با تنظیمات درست زمان؛ دما و توان، شستشوی موثر سریع و بدون آسیب به قطعه خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه چیزی هستید؟